Sunday, May 30, 2010

♥Jasa&pengorbanan ibu adalah segala2nya♥

Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia...

Dia bertanya kepada Tuhan : " Para malaikat disini mengatakan bahawa besok Engkau akan mengirimkan saya kedunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana; saya begitu kecil dan lemah ?"

Dan Tuhan menjawab: "Aku telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu ."
Bayi bertanya lagi: "Tetapi disini; didalam syurga ini, apa yang saya lakukan hanyalah bernyanyi, bermain dan tertawa...Inikan sudah cukup bagi saya untuk berbahagia."

"Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia"

"Dan bagaimana bisa saya mengerti disaat orang-orang berbicara kepada saya jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?"

"Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian. Dia akan mengajar kepadamu cara berbicara."

"Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?"

"Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa"

"Saya mendengar bahawa di
Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya ?

"Malaikatmu akan melindungimu; walaupun hal tersebut mungkin akan mengancam jiwanya"

"Tapi, saya pasti akan merasa sedih kerana tidak melihatMu lagi"

"Malaikatmu akan menceritakan kepadamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu; walaupun sesungguhnya Aku akan sentiasa disisimu"

Disaat itu, Syurga begitu tenang dan heningnya sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang bayi bertanya perlahan

"Tuhan, jika saya harus pergi sekarang, bisakah
Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?"

"Kamu akan memanggil malaikatmu itu: "IBU "

Ingatlah sentiasa
kasih sayang dan pengorbanan ibu. Berbakti, berdoa dan cintailah dia sepanjang masa..... Dialah sesatunya harta yang tiada galang gantinya dunia akhirat....

Dan untuk para ibu, ingatlah kisah ini dikala kamu hilang sabar dengan karenah anak-anak yang sedang embesar...sesungguh nya Syurga itu dibawah telapak kakimu...

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :

1) Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,

2) Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,

3) Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, dan dosa-dosa yang silam

4) Di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."



     

ni adalah contoh video pompuan yg sgt2 kurang ajar, maki mak dia depan org ramai sampaikan menggigil tangan makcik tua tu...


p/s:>>> 
tidak ada yang lebih penting dan berharga daripada pengorbanan seorang ibu.. ketika kita masih dalam kandungan sampai bila2 pun pengorbanan seorang ibu tak kan pernah terbayar oleh kita.. dia bekerja seharian, mengurus anak & keluarga... pengorbanan dan jasa ibu tak dapat di ganti dengan apapun... air mata yang keluar dari seorang ibu, lebih berharga dari sebutir berlian... ape yg pling saya bangga dgn ibu saya kerana dia tidak pernah mengeluh "penat" untuk mengurus anak2 & keluarganya... "surga ada di telapak kaki ibu"... ape2 pn kawan2, sayangi lah ibu anda selagi dia masih ada...sebelum kita terlewat.. jasa dan pengorbanan ibu adalah segala2nya... terima kasih ibu....


♥ni lah ibu saya yg tersyg... "mak... jasamu x akan dilupakan... azie sayaaanng mak.."♥

7 comments:

  1. terharu bace nie..
    mmg syurga itu d bwh telapakk kaki ibu..

    ReplyDelete
  2. iye2..
    syahdu sekali..
    sayang ibu..

    ReplyDelete
  3. sayangilah mak kite sebaiknya ya =)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

    Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila klik disini
    Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

    "SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

    P/S: Sedikit perkongsian dan renungan buat sahabat dan diri sendiri dari hamba yang hina jua serba kekurangan ini... sila klik
    DISINI

    "Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
    Wallahualam.

    "Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

    blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis.. Semoga sejahtera dan semoga sentiasa diberi keberkatan.. wassalam.

    ReplyDelete
  5. entry yg bagus..=)
    hormatilah ibu dan ayah kita dan sayangilah mereka selagi hayat mereka ada..gembirakanlah mereka utk kebahagian bersama..

    semoga kte menjadi anak yg soleh dan solehah utk ibu bapa kita..

    sampaikan salam buat ibu azie.,hehe

    ReplyDelete
  6. kepada kawan2, hormatilah ibu dan ayah kita... terutamanya ibu @ mak @ mama @ ummi @ mummy n ape2 je gelaran ibu sbb ibu adalah segala2nya n syurga di bawah telapak kaki ibu...
    sayangi lah ibu kwn2...♥♥♥

    ReplyDelete